Lehdistötiedote: Piraattinuoret kannattavat Haavistoa presidentinvaalissa

Piraattinuorten hallitus päätti kokouksessaan yksimielisesti, että Piraattinuoret tukevat Pekka Haavistoa presidentinvaalin 2. kierroksella. Haavistolla on kohtuullinen ymmärrys tietoyhteiskunta-asioihin ja suhtautuu kriittisesti ennakkosensuuriin. Hän on myös luvannut ottaa esille Ruotsin kanssa FRA-vakoiluun liittyvät vaarat ja ongelmakohdat. Haaviston sovitteleva tyyli ja molempien osapuolten kantojen huomioonottaminen on terveen politiikan alku ja juuri.

– Haavisto on toisen kierroksen ehdokkaista selkeästi arvoliberaalimpi ja vapaamielisempi. Näin onkin luontevaa tukea Pekka Haaviston valintaa presidentinvaalien toisella kierroksella, toteaa Piraattinuorten puheenjohtaja Lari Yltiö.

Juuri Haaviston kokemus ihmisoikeusasioissa tekee hänestä ykkösvaihtoehdon monelle piraatille.

– Ihmisoikeuksista kiinni pitämisen täytyy olla politiikassa aivan ensisijaista. Nyt on loistava mahdollisuus saada asiantuntija näyttämään mallia muiden maiden johtohahmoille, iloitsee Piraattinuorten varapuheenjohtaja Joonas Mäkinen.

Verkkojulkaisu Afterdawnin erityisesti piraattiagendaa käsittelevässä haastattelussa Haavisto esimerkiksi täräyttää kasvoille viimeaikaisia sensuuriyrityksiä: ”Vastuu verkkoliikenteen valvonnasta ei kuulu operaattoreille sen enempää kuin kirjepostin sisällön valvonta kuuluu Itellalle.”

Tuestaan huolimatta Piraattinuoret huomauttaa, että Haavistolla on vielä opittavaa sananvapausasioissa. Haavisto ei ole muun muassa tukenut anonyymiä kirjoittamista internetissä ja ”vihapuhe”-trendin vuoksi Haavistokin on ehdottanut mielipahaan perustuvaa sananvapauden rajoittamista. Piraattinuoret toivovat presidentin näissä asioissa kuitenkin vielä kehittyvän.

Lisätietoja antavat:

Lari Yltiö
Puheenjohtaja, Piraattinuoret
lari.yltio@piraattinuoret.fi
050 340 2144

Joonas Mäkinen
Varapuheenjohtaja, Piraattinuoret
joonas.makinen@piraattinuoret.fi
040 700 5190

Piraattinuoret tekee Piraattipuolueen nuorisotyötä. Piraattinuoret ovat Suomen vapaamielisin ja arvoliberaalein nuorisojärjestö. Jäseniä järjestöllä on 1 300.

AfterDawnin haastattelu: http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2012/01/18/afterdawnin_presidenttitentti_haastattelussa_pekka_haavisto

11 Responses
  1. Jape Nieminen

Piraattinuorilla on kyllä poliittinen suuntavaisto hukassa täysin, kun ovat lähteneet tukemaan ennakkosensuuria kannattavaa vihreätä ehdokas Haavistoa. Haavisto nimenomaan tukee ennakkosensuuria/nettisensuuria, mikä selvästi käy kannanotonkin lopusta ilmi. Ennakkosensuurin vastakohta on jälkikäteisvalvonta oikeusistuimissa, ja se on linja, jota tietääkseni Niinistö oikeusoppineena kannattaa.
    Oudoksuttavaa on myös se, että Piraattinuoret eivät selvitä kannanotossa ehdokas Niinistön kantoja eri teemoihin, vaan hehkuttavat vain yhtä ehdokasta.

Eikä ehdokas Haavisto mikään arvoliberaalikaan ole. Asiaa on hyvin analysoinut Samuli Pahalahti blogimerkinnässään: Pekka Haavisto ei ole arvoliberaali.
    Kannattaa lukea ennen äänestyspäätöstä!

2. Hei, ja kiitos kommentista!

Niinistöstä tiedotteessa ei puhuttu, koska se koski Haavistoa. Keskustelua toki on Niinistöstäkin ollut paljon, mutta hänen kantansa moneen piraattiasiaan ovat niin tuntemattomia, ettei tämän perusteella hallituksessa tullut päätöstä puolesta eikä vastaan. Esimerkiksi mainitun AfterDawnin kaltaista tietoyhteiskuntaasioihin keskittyvää haastattelua ei Niinistöstä löydy.

Presidentinvirkaa ajateltiin myös niin, että sen saadessaan henkilö ei voisi enää äänestää kansanedustajana. Tällöin voi pelata niin, että esimerkiksi ennakkosensuurin kannattaja ajautuu kauemmas päätöksenteosta. Juuri suora päätöksenteko eduskunnassa on se, mihin ulkopuolelta on vaikea vaikuttaa. Presidentti sen sijaan pelaa osittain samankaltaisella mielipide- ja arvokentällä kuin kansalaisjärjestöt ja aktivistitkin. Yhtä kansanedustajaa on hankala saada muuttamaan mieltään esimerkiksi ennakkosensuurista, mutta kansalaiskeskustelussa kilpailevia kantoja on helppo levittää. Ulkomaansuhteissa taasen presidentillä on oma painoarvonsa, ja katsoimme Haaviston olevan tässä parempi promoamaan kannattamiamme asioita.

Arvoliberaalius ei ole vain päälle-pois-status, eikä kumpikaan ehdokas ole täydellinen. Puutteista voisi molempien kohdalla kirjoittaa paljon, ja tiedotteessakin mainittiin, että Haavisto ei ole paras mahdollinen piraattiasioiden työstäjä. Hän olisi kuitenkin sen datan perusteella, joka meillä on ollut käytettävissämme, parempi vaihtoehto kahdesta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sekä Niinistö että Haavisto ovat erittäin päteviä tyyppejä hommaan. Ehdottoman huonot tapaukset putosivat onneksi pois pelistä ensimmäisellä vaalikierroksella. Nyt vain valitaan omien painotusten avulla näistä kahdesta vaihtoehdosta se parempi.

Jos sinulla on linkattavana hyviä lähteitä, joissa Niinistö kommentoi sensuuria, FRA:ta, palveluntarjoajan neutraaliutta ynnä muuta, niin anna palaa. Hallitus kyllä lukee ne. Tällä hetkellä vain katsomme ihmisoikeustaustan ja nuorekkuuden mukana tuomat – vaikkei täysin, niin edes jonkin verran – liberaalit kannat paremmaksi valinnaksi.

3. Tapio Perälä

Hei. Olen nyt parina päivänä tsekannut Piraattipuolueen sivustoa, ja tänään kerkesin kunnolla lukemaan tuon puolueohjelmanne, ei vain pääpiirteittäin.
    Vaikka ymmärrän hyvin, ettei puolueen ”yleinen mielipide” voi kallistua henkilöön, jonka mielipidettä ei puolueen kannalta tiedetä, on puolueen tavoitteiden vastustajan ”heijjaaminen” pois päätöksen teosta aika näppärä veto. 😀

Henkilökohtaisesti, jos äänestän, äänestän Niinistöä yksinkertaisesti ehdokkaiden puolueiden ydinvoimaan liittyvien asioiden kannan takia. Vihreät torjuvat ydinvoiman, Kokoomuslaiset eivät. Ainakaan suoralta kädeltä.

Toivottavasti näkisimme Piraattipuolueen edustajan joskus presidentin vaaleissa!

4. Niinistöä pidin alkuun ihan hyvänä vaihtoehtona, mutta ikävä kyllä hänestä henkilönä ja poliitikkona kertoo hyvin paljon se, ettei mies vastaa yhteydenottoihin eikä haastatteluihin. Edes pakollisissa TV-haastatteluissa hän ei suostu vastaamaan kysymyksiin suoraan, vaan pääsääntöisesti vastaa jotain ympäripyöreää linjalla ”jos se on hyvä juttu, niin kyllä sitä täytyy harkita”.

Niinistö on siis vanhan polven kabinettipoliitikko, kun taas Haavisto on kannoistaan hyvin avoin, hän on vastannut myös ”vastapuolen” järjestöjen haastatteluihin ja hänen kanssaan on kampanjan aikana päässyt helposti henkilökohtaisesti juttelemaan. Piraattipuolueen ohjelmassa olevat avoimen demokratian periaatteet ovat minulle tärkeitä, joten viimeistään tältä osin valinta kallistuu Haavistoon.

Suosittelen kuitenkin jokaiselle omien valintojensa tekemistä sen sijaan että äänestäisi puoluekirjan tai muidenkaan suositusten (kuten tämä Piraattinuorten kannanotto) mukaisesti.

5. On muistettava, että nämähän eivät ole puoluevaalit, vaan henkilövaalit. Tämän ansiosta olen onnistunut itsekin karistamaan Vihreisiin liittyvät epäilykseni riittävästi, jotta voin kannattaa hyvillä mielin Haavistoa. Vankka ulkopoliittinen kokemus ja ihmisoikeuksien arvostaminen yli kaupan ja kohteliaisuuksien ovat olleet minulle pääasiallisia syitä valita nimenomaan Haavisto eikä Niinistö. Lisäksi Haavisto kannattaa sukupuolineutraalia avioliittolakia toisin kuin Niinistö.

6. Riikka

Enpä ole koskaan ennen kuullut, että tälläisessa jokaiselle henkilökohtaisessa arvokysymyksessä joku hallitus voisi päättä, että nyt asetumme tämän tai tuon asian taakse. Ja mielestäni on ihan hyvä kommentoida “jos se on hyvä juttu, niin kyllä sitä täytyy harkita”, jos esimerkiksi oma tietämys asiasta ei itsensä mielestä ole riittävällä tasolla sanoakseen vielä juuta tai jaata. Parempi se, kuin jaaritella turhanpäiväisiä turhanpäiväisistä asioista tai mikä pahinta, asioista joista ei tiedä. Ja aika kirkas kärjistys tuo ”TV-haastatteluissa hän ei suostu vastaamaan kysymyksiin suoraan”, saa melkeinpä sellaisen kuvan, ettei kommentin kirjoittanut ole katsonut yhtään tv-haastattelua.

7. Riikka

Korjauksena edelliseen, osa kommenteista oli tarkoitettu Lasselle, ei kirjoituksen kirjoittajalle.